در هر حرفه‌اي كه هستيد، اجازه ندهيد با بدبيني‌هاي بي‌حاصل، آزرده شويد و نگذاريد بعضي لحظات تاسف‌بار كه ناگزير براي هر ملتي پيش مي‌آيد، روحيه خوب شما را به يأس و نااميدي بكشاند.

 در آرامش حاكم بر آزمايشگاه‌ها و كتابخانه‌هايتان زندگي كنيد، نخست از خود بپرسيد:

من براي كشور خويش چه كرده‌ام؟

 و اين پرسش را آن‌قدر ادامه دهيد تا به اين احساس شادي‌بخش و هيجان‌انگيز برسيد كه شايد سهم كوچكي از پيشرفت و اعتلاي بشريت داشته‌ايد! 

 علي‌رغم هر گونه پاداشي كه در برابر تلاش‌هايتان در زندگي دريافت مي‌داريد، بايد در انتهاي هر مرحله بتوانيد با جسارت و صداي بلند تكرار كنيد:

آنچه در توان داشته‌ام، انجام داده‌ام.


بخشی از وصیت نامه لویی پاستور